fredag 27 augusti 2010

Parformation eller missad chans?


Är det bara jag som brukar sitta där med bilder som inte blev som man tänkte när man tog dem? Att sumpa så många bra chanser som jag gjort på sistone kan inte vara normalt.
Jag ser att jag på sista tiden tagit många bilder med mycket mörker i motiv och färger.I dag ville jag ändra på det. En timme i solskenet nere vid sländedammen skulle råda bot på färgavsaknaden och ge ljus i både bilder och tankar. Fortfarande många sländor där och många bilder blev det. Varför retar jag mig då på det jag missar? Som den här bilden som väl duger "till vardags" men skulle gjort sig mycket bättre med större skärpedjup på sländorna t.ex. Hur ofta ser man 5 par sländor som parar sig samtidigt i luften? Här fick jag med 4 par.
De andra bilderna? Tja, de kommer kanske en annan gång. En del blev riktigt bra! Men inte på just det här motivet...

3 kommentarer:

Gert Olsson sa...

Jodå det känns igen. Det är lätt att hamna i slentrian med bildskapandet. Du har ju gjort ett gott försök att göra lite nya bilder och då är det ju ganska vanligt att de första bilderna inte alls blir som man tänkt. Det är väl det som är utveckling också. Förresten sländor i flykt är ju inte det lättaste att fånga:-)

Anonym sa...

Jag förstår i och för sig din frustration, men samtidigt tycker jag nog att resultatet här ändå är mer än tillräckligt bra. Åtminstone i denna storlek så fungerar bilden med bara så här mycket skärpa.
Må gott!
(Dottern frågade senast idag när resan skulle bli av...)
/Tomas

Birgitta sa...

Tack båda! Ja inte är flygande sländor lätta att "få till" och inte blir det bättre med frustration hos fotografen!
/Birgitta