söndag 29 augusti 2010

Hittat hösten


Nu måste till och med jag erkänna att det allt är ganska mycket höst. Inte så att det syns så mycket i naturen här i norra Halland. Träden är fortfarande gröna och gräset växer grönt. Det är stor skillnad mot hur långt det gula i björkarna hade kommit uppe i Bergslagen förra helgen och framförallt i norra Småland i går. Där var det mycket höst i växtligheten. Nej här märker man det mer indirekt. Vi bor på en utpräglad semesterort och nu ser man att de svenska sommargästerna har försvunnit. En och annan tysk eller holländsk bil dröjer sig kvar. Sommarbutikerna har utförsäljning eller har slagit igen för säsongen. Glasscaféet har bara helgöppet och det finns både parkeringsplats och kundvagnar vid ICA-butiken. Men framförallt så ser man att tånghögarna på sandstränderna nu får ligga kvar till dess stormarna tar dem eller det kommer en ny sommar. Då är det höst på riktigt här hos oss!

Höstlöv, Hällefors, augusti 2010, delvis svrtvitkonverterad

5 kommentarer:

Niklas sa...

Japp, det känns verkligen på mornarna att hösten har anlänt. Men jag tycker att det är trevligt med förändringen. Här i Uppsala är det höst eftersom man ser alla nya studenter som nu ska inskolas.

/Niklas

Anonym sa...

Iiiii - kan vi inte förtränga det ett tag till? Men visst är det på gång. Kvällens tur med kameran skedde i endast 10 gr. Urra burra!

Gert Olsson sa...

Hösten är härlig! Rogen om två veckor, full färgprakt och sedan hem igen och då får man uppleva en höst till!
Välkomponerad bild med ett tydligt höstbudskap.

Anonym sa...

Hösten är också fin man måste bara vänja sig! Fin bild som bortsett från det gula inslaget nästan känns s/v. Går det att ta fram det gula i bilden lite mer så blir höstbudskapet ännu tydligare tror jag.

/Anna

Birgitta sa...

Tack alla fyra för kommentarerna! Vistt kan hösten vara skön men jag tycker att den kom för snabbt i år. Troligen för att jag fortfarande är sommarledig.
Anna, jag har ökat det gula så mycket det gick innan jag tog fram den igen efter den svartvita konverteringen. Bladen är inte helt gula ännu, det är mycket grönt kvar i dem. Men vi hade samma tanke!
/Birgitta