onsdag 8 november 2017

Spökstaden


Vi vände norrut mot den gamla tyska staden Lüderitz. I dag fortfarande en liten fiskehamn med en känsla av slumrande och något bedagad småstad.
På 1800-talet och början av 1900-talet var hela området väldigt livligt tack vare diamanterna. Utanför Lüderitz kan man än i dag besöka Kolmanskop, en av de då blomstrande städerna i området. I dag är det en spökstad som öknen gör sitt bästa för att ta tillbaka. Mycket står kvar som det en gång gjorde men sanden tar så sakteliga över.
Givetvis är det en fantastisk plats för fotografer att vara på. Under dagen var det fullt med folk överallt men jag skaffade ett specialtillstånd så vi kunde gå dit innan solen gick upp. Då var det bara vi två som vandrade runt i kylan. Även om jag fotade allt vad jag hann så är det ändå så att solen går upp (och ner) fasligt snabbt i Namibia. Det skulle nog behövas flera dagar för att få till fler av de där  bilderna jag tänkt mig. Visserligen tog vi god tid på oss på vår resa genom landet men vi hade ändå en tidplan med bokade övernattningar att hålla oss till så vi fick köra vidare.

Inga kommentarer: