fredag 10 november 2017

En vanlig bild



Innan jag kom till Namibia hade jag sett ett flertal bilder av sanddynerna med de döda acacia-träden vid Soussusvlei. Eller rättare sagt vid Deadvlei som just den här delen kallas. Det var därför en av de platser jag allra helst ville komma till. (En sådan bild syns här ovan.)
Vi började efter första natten med en tidig morgon i luftballong. Ja, en bild från det har ni redan sett här i bloggen för några dagar sedan. Den första eftermiddagen tog vi sedan en tur in i parken mot havet. Vi körde till det som kallas Dune 45. Det är också en dyn som är mycket omtalad och fotograferad. Just när vi var där var kanske inte ljuset det bästa och väldigt många hade parkerat just framför dynen. I stället hittade jag några andra dyner som jag gillade och tog foton av.
Nästa dag körde vi hela vägen ut till den dyn som kallas Big Mama. Sista delen av vägen är bara för fyrhjulsdrivna fordon och det kan jag förstå! Det var inte så lätt att köra men gick bra.
På denna del av vägen ligger också den största dynen Big Daddy och dessutom Deadvlei. Vårt huvudsakliga stopp var Deadvlei. Visst var det härligt att själv få gå runt där och fotografera men jag trodde nog att det skulle vara större än det var. Antagligen har man målat upp de förväntningarna för sig när man längtat efter att få se det själv.
Som vanligt började det välla in folk efter någon timme. Den yttre porten till parken öppnar vid soluppgången. Vi som bodde på campingen mellan portarna till parken fick åka in en timme innan soluppgång. Det var en stor fördel för det tar en timme att köra ut till Deadvlei och man vill ju helst ha fint ljus och inte för mycket folk i alla bilder så det var skönt att komma iväg tidigt även om det innebar att packa ihop tältet i mörkret. Redan när vi åkte in så stod det många bilar och bussar i kö utanför den yttre grinden och de skulle alltså få vänta en timme till innan den öppnades.
Fram emot senförmiddagen hade temperaturen stigit över 40-gradersstrecket så vi vände tillbaka till campingen och tillbringade dagen i lugn och ro i skuggan. Det är skönt det också att bara ta det lugnt med en bok. Först fram på seneftermiddagen var det dags att börja fundera på att röra på sig igen.
Som tur var hade vi ytterligare en natt på campingen innan vi skulle köra vidare.
I dag känns det dessutom extra roligt att få visa en bild just från Soussusvlei. På gårdagens möte i Kungbacka fotoklubb vann jag tävlingen Månadens bild med min bild från ballongresan i parken.Tack så mycket alla som röstade! Den bilden visade jag här i bloggen den 4 november (du hittar länk i listen till höger under november 2017 och "Uppfyllande av resedrömmar")

Inga kommentarer: