lördag 17 juli 2010

Ljus från ovan


Återvänder hela tiden till mina morgonbilder i det guldgula ljuset i dimman på mossen. Det var en sådan speciell upplevelse. Känslan var att detta ser man bara "once in a lifetime" även om jag vet att det är en stor chans att jag kommer dit igen en lika vacker morgon. Skillnaden är nog snarare att jag nu börjat se min omgivning med nya ögon (och lärt mig stiga upp tidigt på morgonen).

Fotograferandet i naturen gör nog att våra blickar blir inställda på något annat sätt än innan. Det är som när man lär sig hitta trattkantareller i skogen. Man måste ställa in "trattisögonen" för att upptäcka dem på marken. När den är inställd brukar det vara lättare att hitta dem och plötsligt bara finns det en massa svamp där. Likadant tror jag det är med fotograferandet. Har man ställt in blicken så finns bilderna där. Jag menar inte att det går att stänga av och på det hur som helst, snarare är det en sors tillvänjning till att se vilka motiv som kan "göra sig", vilket ljus som skapar intresse osv. Den här processen är säkert livslång och jag tror aldrig att någon blir fulllärd, det skulle ju vara förskräckligt tråkigt om det var så. Det underbara med dessa blickar är att de hela tiden utvecklas. Hela tiden hittar man nya motivområden, nya tekniker, nya sätt att lyfta fram allt det underbara i naturen. Hoppas den resan varar länge, länge!
Knuthöjdsmossen, Hällefors 11 juli 2010

7 kommentarer:

Gert Olsson sa...

Härlig bild Birgitta! Kul att du frivilligt går upp tidigt:) Stämmer bra det där med kantarellögonen. Jag brukar också inse att det blir inga kul bilder gjorda de första två timmarna när man går ut. Efter hand ser man motiven lättare när allt skräp i hjärnan rensats bort och fantasin får löpa fritt.

Mats Andersson sa...

En mycket vacker och stämningsfull bild.
- du ser att det lönar sig att gå upp lite tidigt.

/mats

cecber sa...

Ja, du har verkligen fått fina bilder de där morgnarna! Undrar om jag också kan lära mig att stiga upp?

Birgitta sa...

Visst är ljuset härligt på morgonen. Med rätt "ögon" på så blir det ännu bättre. Cecila, det är bara att bestämma sig och inte göra det för ofta!
/Birgitta

Margareta S sa...

Härlig bild med vackert ljus. Du verkar ha haft en fantastisk morgon. När jag läser ditt inlägg och ser din bild kom jag att tänka på ordspråket "Morgonstund har guld i mun"!
/Margareta

Magnutti sa...

Näh sluta, det räcker nu!
Skall inte du börja jobba snart?......

I övrigt väldigt fina bilder. Denna är precis hur läcker som helst!

//avundsjuka Magnus

Birgitta sa...

Kul att ni också gillar morgonljuset. Jag är helt betagen i det.
Magnus, ingen fara, semestern börjar om en vecka. Då... ;-)
/Birgitta