söndag 22 maj 2011

Det där med panorering



Det blev en hel del bilder i går. Bland annat flög det några svalor omkring dammen och jag försökte mig på panorering. Måste erkänna att det fortfarande är mer tur än skicklighet om det blir något användbart över huvud taget. Det får bli ett av mina projekt i sommar, träna panorering på fåglarna. Vissa förutsättningar finns där i alla fall. Fåglar saknas inte i omgivningarna men visst tycker väl ni också att jag absolut behöver ett nytt, lite mer ljusstarkt objektiv? :-)

Dammen 21 maj 2011

3 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Vad roligt du har som har en sån livfull damm nära! Fina bilder och jag tycker du lyckats bra. Att fågeln flyr ur bilden betyder ju att han snabbt är på väg nånstans bara.
Det är ju roligt att skaffa nytt objektiv fast dom är så äckligt tunga dom där teleobjektiven. Kan du inte få till det med förinställd slutare+tid och använda auto-isot?
Under dagsljus bör det inte bli så högt att det blir brusreducering. Jag har lyckats bra med det ibland när jag panorerat.

Fjällripan sa...

Panorering vet jag inte vad det är...men en bra bild på svalan fick du, jag försökte häromdagen, men det såg mest ut som ett skräp på bilden...Ha en bra dag!

Magnutti sa...

Birgitta,
Klart att du är värd (och behöver!) ett ljusstarkt objektiv. En mycket nära släkting till mig....(en gammal man..) har precis skaffat sig ett sådant (70-200/2,8) och även om 200mm inte är så mycket tele så kan man konstatera att bildkvaliteten trots kraftig beskäring är helt suverän.
Prisvärt ? ja det är väl upp till var och ens samvete att svara på, men klart är att helt plötsligt så innfinner sig den skärpan som man inte riktigt förstod hur andra lyckas med!

Fin bild till trots....
//MagnusJ