fredag 22 april 2016

Fastnade i fågelfällan



Tidig morgon. Ställde väckarklockan fel men vaknade som tur var ändå strax före 05. Det blev bråttom upp men jag missade fullmånen. Den hade gått ner bakom Knuthöjden när jag väl kom fram till mossen. Lite fina moln blev det i alla fall.
Temperaturen låg på nollstrecket så det var frost. Såphalt på spången eftersom det var mycket vatten som på sina ställen stod över trävirket och hade bildat is. Däremellan gjorde också frosten spången hal. Tur att jag inte ramlade när jag gick omkring som Bambi på hal is. Nu när april kommit kan man ju inte längre gå bredvid spången.
Som vanligt fastnar jag vid fåglarna de här första morgnarna när de kommit. Flera par smålom låg på gölarna och sov. Först när jag gått runt en stund och solen börjat visa sig vaknade de till.
Redan ser man nedskräpning runt spången. Papper och använt portionssnus. FY! Kan inte folk ta med sig sina sopor hem?
Jag fick i alla fall en lugn och skön morgon för mig själv på min älsklingsplats.

2 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Väldigt lätt att fastna i fågelfällan så här års,men vad gör det!det kan ju som här bli fina bilder!

Peter sa...

Rogivande och vacker bild