onsdag 31 oktober 2018

Sista forsen



Detta är den sista bilden jag tog i Kroatien av forsande vatten innan vi vände hemåt igen. Nu har jag visat en hel del bilder från senaste resan till Rastoke och Plitvice men jag måste ändå erkänna att mina absoluta favoriter har jag hållit lite på. De får komma någon annan gång.

När jag går igenom mina bilder efter att ha varit iväg och fotograferat på en längre resa så är det inte alltid så att de bilder jag först ser och gör i ordning är de som sedan blir mina absoluta favoriter. Det kan ta ett antal genomgångar innan jag ser vad jag kan göra av en bild. Oftast är det bilder som kräver lite mer av beskärning och handpåläggning i LR i form av korrigering av vit- och svartpunkt, kontrast, exposition etc. Dvs. bilder som jag kanske hade lite bråttom att trycka av för att solen stod helt rätt just i den stunden eller ett moln kom förbi alldeles lägligt på en annars helt klarblå himmel. (eller som i Plitvice, hinna trycka av när man för en kort stund hade spången för sig själv så den inte gungade av alla som gick förbi) Kort sagt, tillfällen som jag inte kunde vänta på igen utan fick ta tillfället i akt att trycka av kameran i när de inträffade. Alltså lite som vid djurfotografering. Man måste ha kameran inställd "något sånär rätt" för att hinna knäppa av innan djuren försvinner igen.

I dag ska jag göra mina slutgiltiga val av vilka bilder från Namibia som ska med till utställningen i Vårgårda på Naturfotofestivalen där på lördag. Ju färre bilder jag har plats för desto svårare är urvalet. Det måste bli en del "kill your darlings" i dag.
I Vårgårda kommer jag också att under lördagen stå i Zooms utställningsmonter för att berätta om de härliga resor som finns i utbudet för de kommande åren. Det ska bli spännande!Hoppas att vi ses där!

Inga kommentarer: