söndag 3 juli 2016

Morgonpromenad



Gårdagen bjöd på regn när jag stannade till med kameran i skogen. Det blir fina bilden med blöt vegetation.
I dag vaknade jag vid 03 och fick se solen gå upp under min morgonpromenad på Knuthöjdsmossen. Det blåste lite så ingen dimma syntes till. Jag träffade inte på någon annan person under promenaden även om en tysk husbil stod på parkeringen. Lugnt och skönt med andra ord.
I dag fick jag se något väldigt ovanligt. Fem smålommar sam under en stund tillsammans på samma göl och på en annan sam tre samtidigt. Så brukar det inte vara under häckningsperioden och jag undrar vad det berodde på. Alla såg fullvuxna ut så det var knappast ungar. Vid några tillfällen kördes en av dem bort men tilläts återkomma.
Som vanligt njöt jag oerhört av promenaden som tyvärr blev den enda på mossen under den här vistelsen. I morgon är det jobb igen.

Inga kommentarer: