onsdag 29 augusti 2012

Suddträning



Det senaste året har jag märkt att mitt ena öga blivit sämre. Jag ser inte tillräckligt bra för att ställa in perfekt skärpa vare sig i landskapsbilder eller i makrobilder och använder därför autofokus allt mer. Tyvärr går det inte att korrigera med styrkan på linserna.
För att förbättra "outcome" av antalet användbara bilder jag tar så bestämde jag mig för att gå över från att se med höger öga i sökaren till att använda vänster. Jösses vad svårt det är! Som att lära sig skriva på nytt men med andra handen. Vanans makt är stor och det är inte bara att se med andra ögat. Nej, hela sättet jag fotograferar på måste jag ändra. Får väl ägna vintern åt detta och inse att jag måste bli "tvåögd". Träning alltså.
Som tur är så påverkar inte detta mig så mycket i andra sammanhang. Det är nog bara att skruva ner förväntningarna i stort,  inse att åren går och anpassa sig.

Bilden är från ett träningspass med teleobjektivet vid dammen i helgen.

Inga kommentarer: