lördag 14 juli 2012

Morgon utan sländor






Var är alla sländorna?
I "min" damm brukar det vara fullt med sländor. I morse tog jag mig upp strax före 4. Det var i stort sett vindstilla, ljummet och solen var på väg upp. Promenerade runt hela dammen men inte en sländevinge så långt ögat nådde. Hittade bara ett tomt skal efter en som "kläckts".
Det är ett mysterium. Vad har hänt? Har karparna ätit upp alla innan de hann klättra upp? ? Det finns fler snäckor nu än förra året. Äter snäckor sländorna när de klättrat ur vattnet? Snokar finns det. De kan ju inte klättra i kaveldunen, eller? Låter som en deckare. "Massmorden i sländedammen"
För det kan väl inte bara vara så att den kalla sommaren har knäckt dem? Fortsättning lär följa...

3 kommentarer:

Margareta S sa...

Det här med uppehållen har jag också märkt men håll ut - det finns nog en ny kader där nere i dyn som kommer upp när det är dags för dem att flyga.
Fin morgonrodnad du fångat i din bild.
/Margareta

Cecilia Bergman sa...

Så tråkigt! Jag har inte varit ute vid "mina" dammar än så jag vet inte hur sländbestånet ser ut här, men det låter ju onekligen märkligt!

Ann sa...

Läckert, riktigt snygga färger du fick denna morgon! / Ann