måndag 28 september 2015

Blodmånen



Tidigt i morse (eller snarare i natt) vid 04-tiden fick vi se både månförmörkelse och blodmåne. Det är så ovanligt att nästa gång det inträffar blir om 18 år. Givetvis satte vi klockan på ringning och gick upp. Vi hade sådan tur att det gick att se det hela från altanen utan andra hus eller träd i vägen för månen.
Väl påbyltad med termobyxor, vinterkängor, mössa, vantar och vinterjacka tillbringade jag nästan en timme ute med kameran. Det var svårt att få skarpa bilder men med ISO 1000 och mitt Tamron 150-600 på längsta gick det någorlunda. I den stunden önskade jag att jag hade haft ett teleskop i stället.
Stjärnhimlen var också helt fantastisk men det får bli en fråga för en annan stjärnklar natt. Även om man har vinterkläder på och det bara är 5 grader (plus!) så blir det efter ett tag väldigt kallt. Skulle ha tagit på mig tjocka tröjan också :-)
En fantastisk upplevelse var det!
(Bilden är från ungefär den maximala månförmörkelsen.)

1 kommentar:

Kristina Eriksson sa...

En av dom finaste bland alla som sågs på nätet igår!
Roligt att se dina andra bilder igår åxå.
Mycket händer nattetid: jag behöver ingen jordfräs eller mossrivare - grävlingarna har rivit upp hela gräsmattemossan efter larver...😊