söndag 12 april 2015

På mage i ett kärr



När jag berättade för dottern att jag legat på mage i ett kärr i 1,5 timmar så frågade hon om jag hamnat där eller gjorde det frivilligt. Så klart det var frivilligt! För första gången har jag fått fotografera grodor i lugn och ro i vattnet.
Kristina E tipsade om att grodorna var där och givetvis åkte jag ut för att få dem på bild. Först hittade jag  bara grodrommen men efter en sund rörde sig något i vattnet och jag lade mig tillrätta i kanten och väntade. Snart kom de, några väldigt avvaktande och några modigare men alla väldigt nyfikna på vad jag var för en som låg där. Som mest hade jag 7 st alldeles bredvid mig och ibland så nära att de var inom närgränsen för objektivet. Inte läge att byta objektiv precis utan fick försöka åla bakåt lite tills jag kunde ställa in skärpan igen.
Det blev flera hundra bilder och jag har bara sett igenom en liten del av dem. Tar nog några dagar att plöja igenom det hela men det är ju ett roligt jobb. Visar en av de första jag hittat i dag. Lär bli fler :-)
Bara några få bilder på parning fick jag. Jösses vad snabbt det gick, sekunder så var det över. Får se om det blev något av de bilderna.
En härlig söndagsförmiddag blev det i alla fall där i strandkanten!

Tjolöholm 12 april 2015

1 kommentar:

Kristina Eriksson sa...

Visst var det bra fotochanser här. Härhemma har jag åxå grodor men assistenten stör hela tiden jag ligger där o ljuset är inte så bra