onsdag 26 mars 2014

Bildtolkning



Det där med hur man tolkar bilder säger inte bara mycket om betraktaren. Det kan ibland säga ännu mer om fotografen och dennes omgivning och situation. Utan att betraktaren någonsin hittar eller förstår budskapet. Nu blev du väl nyfiken på den här bilden?
De gånger jag varit på fotokurs med bilddiskussioner eller diskuterat bilder med andra (främst) naturfotografer blir jag så fascinerad över hur väl man oftast kan se de enskilda fotografernas bildstil. Det är mycket svårare att se sin egen stil och jag fascineras hela tiden av hur mina fotokompisar kan se vilka bilder som är mina bland många andra bilder när jag tycker att mina är ganska "allmänna". Fast denna kan jag förstå om den ses som en ganska typisk Birgitta-bild.
Bildtolkningen i dag? Ja, det håller jag för mig själv ;-) Allt behöver man väl inte berätta i ord?

Tjolöholm 22 mars 2014

2 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Fast du har inte visat lika många "birgittabilder" sista året som tidigare... Varit mkt landskap så jag trodde ett tag du inte gillade att ligga i gyttjan. Fin sippa

Erik Koffmar sa...

Tycker att det kan vara bra om man kan se vem som har tagit bilden det det visar att man har en speciell/egen bild stil. Sen är det upp till fotografen att bestämma om man trivs med den bildstil man har eller om man vill utveckla den vidare. Jag tycker att bilden du visar här är spännande och vacker.

Ha en bra helg,
Erik