måndag 29 juni 2020

Vårens arbete



Som jag sa, våren blev inte alls som vi tänkt oss. Nästan över en natt så försvann de flesta av mina uppdrag. Ingen ville ha organisationsutveckling, det fanns det ingen tid till. Resebranschen försvann i ett trollslag och med den mina sommarjobb. Ett enda jobb blev kvar men vad det har varit är inte läge att berätta om ännu. Det kommer.

Konstigt nog har inte kameran kommit fram så mycket trots att jag haft all tid i världen att ge mig ut på äventyr med den. Så i stället har det mest blivit mobilerna som kommit fram.

Något som vi i stället hunnit göra är att få ordning på trädgården. Ja, inte så att det är färdigt ännu men mycket har hänt. Vi tar lite i taget.

Under torkan för två år sedan tog en besvärlig näva över hela gräsmattan och nästan alla våra rabatter. Vi hade nästan gett upp. Tipset vi fick var att täcka över hela gräsmattan i några år. Det är lite svårt att göra men vi började med en fjärdedel av framsidans gräsmatta. Det blev riktigt bra även om vi inte vet hur länge vår provisoriska täckning kan ligga kvar och hur det går med nävorna. Fint blev det i alla fall.

Någonstans långt inne har jag nog ändå en viss kreativ ådra som kom till sin rätt nu. Trädgårdsdesign är väldigt roligt! Nu har jag många nya tankar om vad vi kan göra i resten av trädgården. Det får bara ta lite tid.

I vanliga fall brukar inget som jag sått eller planterat växa bra (brist på vatten?) men i år har de nyanlagda planteringarna nästan vuxit ur sina pallkragar. Vi njuter av färska grönsaker varje dag och ser fram emot allt som är på gång. Hoppas inte sniglarna hör ryktet och kommer hit i större mängder. Nu är det hanterbart med någon enstaka mördarsnigel varje dag att plocka ur salladsodlingen. Det andra har klarat sig hitintills (peppar, peppar). Vi får väl se. Nöjda är vi i alla fall nu när vi sitter och njuter av vårt gröna hörn.

Inga kommentarer: