torsdag 21 mars 2019

Klädkod för norrsken



Vad i hela friden tar man med sig för kläder till Abisko mitt i vintern för att stå stilla i timmar framför en kamera på ett stativ? Inte konstigt att jag hade mycket huvudbry inför detta. För att jag själv ska komma ihåg vad jag hade med mig så ville jag skriva ner en "klädkod" för vad jag använde. Kanske kan det hjälpa någon annan att förbereda sig också.
Vädret var mellan minus 10 till minus 23. Ibland blåste det lite. De flesta nätterna frös jag inte alls men sista natten funderade jag framemot midnatt på om jag skulle ta upp mina medhavda hand- och fotvärmare. Hade vi stannat en liten stund till så hade jag gjort det men vi gick alla tillbaka i stället.

Innersta lagret (förutom underkläder alltså): Dubbla "vanliga" underställ både uppe och nere. Inte fel att ersätta det ena med ett fleece- eller ullunderställ men jag hade inget och det gick bra ändå. Hade det varit lite kallare så skulle jag gärna haft ett underställ i ull.
Ovanpå detta en kortärmad T-shirt i funktionsmaterial som andas bra.

Mellanlagret: En tjock ylletröja. Min har samtidigt ett vindskyddande lager.

Ytterst: Tjock och varm dunjacka med tjock huva. Skönt med pälskant så frosten satte sig där och inte i håret. Gärna snedfickor på framsidan för att stoppa in händerna i. Jag till och med fick in fjärrkontrollen i den ena samtidigt med handen. Det var bra då mycket av norrskensfoto innebär att trycka av kameran i stort sett kontinuerligt när norrskenet rör sig som mest!
Tjocka och varma termobyxor var väldigt skönt. Inte tunna skidbyxor! De som hade det frös väldigt. Se till att byxorna helst har någon sorts snölås nederst om de inte ska ner i stövlarna.

Nyinförskaffade scooterkängor som har lösa filtstövlar i. Min absolut bästa investering! Så stora att man får in minst två par sockor i dem, gärna fler. Jag kunde trycka ner termobyxorna i dem också och hade plats för att vicka på tårna.
En fleecemössa underst, inte så tjock. Nästa lager blev oftast huvan på jackan. Utanpå fleecemössan vid behov en skinnmössa med pälsen inåt modell hjälm ned över öronen och knäppbar under hakan. (Kom på sist när inte fleece och huva räckte till.) Sist åkte alla tre lagren på.
Halsduk, fluffig och som även går att linda upp runt nedre delen av ansiktet.
Tunna vantar som går att skruva på kamerans knappar med. Dessutom tjocka skinnhandskar för att värma upp händerna i.

Ev. värmepåsar för händer och fötter. Användes varje natt av vissa deltagare!

När jag såg allt ligga utlagt så här på sängen förstod jag varför jag behövde min stora resväska och precis klarade viktgränsen (stadigt stativ var ju också med och lite annat smått och gott)

Inte konstigt att jag när allt detta var på och dessutom kameraväskan på ryggen kände mig som en vinglig muminmamma på utflykt. Men det var det värt!!!

Inga kommentarer: