fredag 5 maj 2017

Soluppgång



Äntligen blev det till till en tur upp till Knuthöjdsmossen. Det var ett tag sedan nu.
Smålommen har anlänt och i förrgår såg jag några par. I dag var det betydligt färre. Det är också så mycket tystare på mossen i år så antalet smålom är säkert ett mindre antal lommar än tidigare på hela mossen. Synd! Man kan ju bara spekulera i varför det är så. Antalet lyckade häckningar har varit färre. Jag har inte sett någon unge nu på åtminstone två år. Däremot är antalet besökare bara fler och fler för varje år. Finns det kanske ett samband i den del där man får vistas?
I dag var jag främst ute för att hitta fina landskapsbilder. Till skillnad mot i förrgår då jag inte träffade någon annan ute på mossen så var det flera andra fotografer på plats i morse och jag fick ofrivilligt en del av dem på bild.
Vad jag däremot inte fick på bild men såg var en räv. Det var första gången jag såg en sådan där ute. Kul! Tidigare har jag bara sett spillningen från räv.

Inga kommentarer: