fredag 3 mars 2017

Byte till fiber



Nu har vi fått in fiber här hemma. Just nu håller vi på och letar leverantörer, jämföra priser och deala lite. Det går att göra en del på priserna! Snart borde vi ha både ny TV- och bredbandsleverantör (inte samma på båda tjänsterna). Däremot ryker nu den fasta telefonen. Vi har bara ringt fyra samtal på tre månader visade det sig!
När det sedan kom till att säga upp det befintliga tele- och bredbandsabonnemanget hos Telia så var det inte lika lätt. Först gick vi till Teliabutiken för att säga upp och få kostnadsförslag på nytt. Nytt avtal var inte svårt att få förslag på men att säga upp det gamla var sämre. De hänvisade till Telias hemsida och Mitt Telia eller att ringa Kundtjänst. Vi började på hemsidan. Loggade in och fick reda på att det bara går att säga upp via telefon till Kundservice. Efter en halvtimmes väntan i kö kom vi fram och fick ytterligare ett annat förslag på nytt avtal (med pris som skilde sig från gårdagens, kanske för att vi var tydliga med att vi ville säga upp dem som leverantör?) innan vi äntligen fick säga upp det hela. Förstår varför många kallar Telia för Felia. Inte lätt att bli av med dem i alla fall!
Hela detta med att byta till fiber har tagit ganska lång tid. Beställde i september men grävningen tog ett halvår innan de kom. Sedan har det gått fort (och tagit ett antal arga telefonsamtal med alla underleverantörer). Men nu håller vi tummarna! Ska bli skönt med snabbare uppkoppling än vårt gamla ADSL som ibland känns som om det äter bilder utan att ladda upp dem.

1 kommentar:

Telia sa...

Hej Birgitta, skönt att du fick ditt ärende löst till slut (även om det innebär att ännu en spik i kistan för den fasta telefonen). Så länge du själv är nöjd är vi också det! :)


//Isak, Telias Kundservice på Sociala Medier