måndag 19 december 2016

Strömstare, äntligen!



Länge har jag velat fotografera strömstare men det har förblivit en dröm. Nu i helgen blev det verklighet även om det var på ganska långt håll. Eftersom jag hela hösten pratat om denna önskan på kursen i Gysinge så var till slut nästan alla engagerade i att hitta en strömstare till mig och plötsligt på en fotoutflykt en morgon plingade det till i mobilen. Tre meddelande om strömstarar på olika håll. Jag tog mig till ett av ställena och fick en hel del bilder. Väl tillbaka vid datorn insåg jag två saker. Mitt objektiv är inte skarpt till 600 mm (vilket jag egentligen redan visste) och dessutom bakfokuserar min kamera rejält med det objektivet (vilket jag inte visste). Inte en enda skarp bild! Som tur var hade vi fler utflykter och redan samma eftermiddag fick jag till några brusiga bilder med högt ISO i den mulna, mörknande ljussituationen (med manuellt fokus och bara upp till 500 mm). Men, det är ändå strömstarar! Nu är det bara att försöka igen även om jag i dag är ännu säkrare än någonsin på att jag aldrig kommer att bli någon fågelfotograf!

Inga kommentarer: