lördag 16 december 2017

Åska i Kalahari



En av våra första nätter i Kalahari var det rejält kallt. Dessutom började det åska framåt morgontimmarna. Åskan kom närmare och närmare, det regnade bara lite men till slut slog det hela tiden ner blixtar runt omkring oss. Att ligga i ett tält på biltaket kändes inte som någon god idé så vi kröp ner och in i bilen i stället. Där blev vi sittande några timmar med ett otroligt åskväder som hela tiden var runt oss i alla väderstreck. Hela tiden slog blixtarna ner och mullret dånade i ett.
Jag gillar inte alls åskväder så i stället riggade jag upp kameran så gott det gick innanför rutan och försökte fotografera blixtarna. Eftersom jag aldrig visste exakt var de skulle slå ner och vi hade en del träd och huset med toa och dusch runt oss så fick det bli på måfå. Även om jag inte fick många bra bilder så tog det i alla fall tankarna från det otäcka vädret. En riktigt bra bild blev det och några sisådär.
Just den här bilden skickade jag in till fotoklubbens månadstävling på temat väder, och i torsdags vann den! Så roligt! Det var tredje månaden i rad som mina bilder vann så det blev verkligen ett lyckosamt slut på året.

2 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Magisk bild!

Erik Koffmar sa...

Grattis till en riktigt fin bild och till 3dje segern.

Önskar dig ett riktigt fint fotoår 2018.
Ha det gott,
Erik